Новини

ПРОМЕНИТЕ В ЗОП С ВТОРИЯ ПРОЕКТ НА МС СА ВНЕСЕНИ В НС

23.08.2023

На 22 август 2023 г. в Народното събрание бе внесен от Министерския съвет (МС) законопроект за изменение и допълнение на Закона за обществените поръчки (ЗОП), с № 49-302-01-50. Законопроектът бе одобрен от МС на 02.08.2023г.

С него се  предлагат четири групи промени в ЗОП, свързани с:

  • постигане на съответствие с изискванията на европейското законодателство;
  • изпълнение на ангажименти по Националния план за възстановяване и устойчивост (НПВУ);
  • подготовката за членство на Република България в Организацията за икономическо сътрудничество и развитие (ОИСР);
  • преодоляване на констатирани проблеми в практиката на възложителите.

Промените от първата група касаят разпоредби, чрез които се транспонират изисквания на приложимото европейско законодателство в областта. Предлага се изменение в чл. 1, ал. 2 от ЗОП, свързани с дефиницията за обществена поръчка, допълване на едно от условията за прилагане на изключението за секторни възложители, възлагащи директно на свързано предприятие (чл. 15, ал. 1, т. 5 от ЗОП), предвиждат се промени и в чл. 72 от ЗОП.

Втората група промени са насочени към постигане на целите в областта на обществените поръчки, които са заложени в НПВУ и са в изпълнение на ангажименти, поети в хода на преговорите, водени с представители на Европейската комисия. Предвижда се да се създадат предпоставки за намаляване броя на процедурите на договаряне без обявление, чрез стесняване на дефиницията на понятието „изключителни обстоятелства“ (§ 2, т. 17 от ДР на ЗОП), както е и налично предложението за промяна в чл. 246 от ЗОП,  във връзка с препоръката на ЕК, като се създава експертен консултативен съвет към министъра на финансите, в който се включват всички органи и звена с методически и контролни правомощия в системата на Министерството на финансите. Предлага се двукратно завишение на размера на всички глоби в административнонаказателната част.

В трета група промени, свързани и с подготовката за членство на България в ОИСР, се отнасят до мерките, свързани с опазване на околната среда. Затова в законопроекта са предложени разпоредби относно прилагане на задължителни минимални екологични изисквания от публичните възложители (нов чл. 47а и  т. 9а в ДР на ЗОП). Предлага се обхватът на конкретните продукти и услуги, минималните задължителни екологични изисквания към тях и начинът за тяхното доказване да бъдат уредени в наредба, издадена от министъра на околната среда и водите съвместно с министъра на финансите и министъра на икономиката и индустрията.

Четвъртата група промени целят прецизиране на действащата нормативна уредба с оглед на преодоляване на констатирани проблеми в практиката на възложителите. В тях влизат предложената промяна в чл. 7, ал. 1 от ЗОП,  която цели определяне кръга на лицата, на които може да се делегира правомощието по възлагане на обществени поръчки, като се очертаят границите, в които може да се прехвърля отговорността за разходване на публични средства, и същевременно се ограничават възможностите за заобикаляне на забраната за разделяне на поръчки. Предвидено е тази компетентност да се предоставя само на длъжностни лица с право да заместват възложителя съгласно нормативен, административен или друг акт, определящ неговото представителство, или на лице, осъществяващо общото административно ръководство в организацията на възложителя (като напр. главен секретар, съответно постоянен секретар, секретар на община и т.н.).

В нова ал. 7 на чл. 79 е предложена забрана за възложителя в случаите на провеждане на процедура на договаряне без обявление на основание чл. 79, ал. 1, т. 2 да сключи договор на цена, по-висока от финансовия ресурс, който е обявил в предходната открита или ограничена процедура. Аналогична промяна е направена в чл. 164 от ЗОП за поръчки в областите отбрана и сигурност.

Друга промяна се предвижда и в чл. 112, ал. 1, т. 4 от ЗОП целяща подобряване на действащата нормативна уредба свързана с условията за сключване на договор. С предвиденото изменение на разпоредбата се предлага уредба на две различни хипотези. Едната е свързана със случаите, при които специално законодателство изисква наличието на определен документ, който е необходим за извършването на дейност - предмет на договора, и който избраният за изпълнител трябва да представи, дори и да не е изрично посочен от възложителя. Отделно от това с промяната се обхващат и случаите на изисквания, които не са задължителни по специалното законодателство, но са поставени от възложителя в документацията, тъй като са важни за изпълнението на конкретната поръчка.

С предложената промяна в чл. 117а, ал. 1 от ЗОП се цели преодоляване на противоречиво тълкуване относно възможността за индексиране цените на договори при инфлация, когато за съответния предмет няма одобрена методика. В тези случаи размерът на увеличението се установява във всеки конкретен случай въз основа на представените доказателства.

Предложена е редакция на чл. 154а, ал. 2 от ЗОП, която цели да се уеднаквяват сроковете за публикуване на информация, свързана с оповестяване на резултатите от проведена обществена поръчка. Изменението е с цел улеснение на възложителите и намаляване на предпоставките за допускане на нарушения и налагане на санкции.

Източник: Официален сайт на НС, интернет адрес: https://www.parliament.bg/ , дата 22.08.2023


© 2025 СИП 2000 Всички права запазени!